Wednesday, November 23, 2016

Warkah buat Anakanda Al Fatih 2


Wahai anakanda Muhammad Al - Fatih bin Firkhan Ali,


Dengarkan maksud daripada firman Allah Taala daripada Al-Quran,


Ayat 7, Surah Al-Kahfi,

"Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana Kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya"

Ayat 2, Surah Al-Mulk,

"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)"

Satu keburukan bola ini bila ada sesuatu perlawanan, boleh dikatakan hampir semua orang Islam lupa untuk ingat Allah Taala dan leka dengan permainan bola ini sama ada para penonton atau pemain bola.

Situasi ini keadaan yang tidak baik. Bayangkan sekiranya Allah Taala timpakan musibah seperti gempa bumi, taufan, kebakaran dan sebagainya. Bagaimana kita ketika itu dalam situasi itu? Situasi di mana bersama-sama dengan orang-orang yang lupa dan leka daripada ingat Allah Taala.

Sebab itu Nabi kita selalu berpesan kepada umatnya agar sentiasa berdoa meminta kepada Allah Taala untuk mati dalam keadaan baik atau  Husnul Khotimah.

Bukan memaksa dan berpandangan negatif tetapi fikirlah baik buruknya. Hidup untuk dunia ini biar berpada-pada.


No comments:

Post a Comment